torsdag 6 september 2012

Höstblom

Den här tiden när det mesta i trädgården håller på att avta, så blir det inte lika ofta som man går sina turer genom trädgården. Då uppskattar jag extra mycket de höstblommor, som jag planterat nära huset och utegruppen där intill.
Först är det de två lågväxta lila höstastrarna, som står på var sida om yttertrappan. De har visserligen blivit något högre i år, än de var förra året, men jag hoppas att de inte tänker fortsätta att öka på höjden år från år.

Sedan är det blommor, som jag fick vid en trädgårdsvisning i Eslöv förra sommaren.

Det är en sorts härdiga chrysanthemum, som verkligen är fina den här tiden. De har blivit högre i år än förra året, så jag tänker klippa dem under tillväxten nästa år.

Här kan man se skillnaden mellan dem till höger, som jag som jag på försök klippte till hälften i början av sommaren, och dem till vänster som fick fortsätta i egen takt. Båda började blomma samtidigt, så klippningen störde inte blomningen. Har för mig att chrysanthemum börjar sätta knopp när ljus och mörker har en viss balans. Då spelar det nog ingen roll att man har kortat ner dem.

Har sedan tidigare dessa tegelröda "kryssar" med gul mitt. De blir väldigt höga och måste ha mycket stöd, men de är så fina när de blommar. Tyvärr blommar de inte förrän sent, i oktober. Vissa år hinner de inte blomma alls. Från nästa sommar kommer jag även att klippa ner dem ett par gånger så kanske då håller sig lägre.


Under sommaren har jag både fått och köpt fyra andra, som jag är mycket spänd på att få se. Ett par har fått knopp, men någon har inte visat något alls än.
Den här på bilden ovanför ser mest lovande ut.
Bladen skiljer sig rätt mycket från den som är rosalila. De står bredvid varandra, så man skymtar blommorna.
En annan som också fått knoppar är Clara Curtis. Knopparna är rätt små än, så de var inget att fotografera.

Den härdiga blå hibiskusen har blivit mycket större i år. Den är översållad med blommor, men de är på väg att blomma över.


Blommorna är i varje fall mycket fina när de blommar som bäst.

Råkar du som läser veta sortnamn på mina växter, så skulle jag uppskatta att få veta dem.

17 kommentarer:

  1. Hösten är också härlig om det är sol och hög blå himmel..vackra krysantemummar !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när det nu nödvändigtvis måste bli höst, så ska den vara just solig och med blå himmel! ;-)

      Radera
  2. Vad mycket fint som blommar hos dig. Det är extra mycket värt att ha senblommande växter nära entréen och huset nu. Man vill gärna mötas av det när man kommer och går:). Jag har bara en sorts aster, och den står bak i trädgården, ska nog köpa en lägre och plantera vid förrådet så jag ser den:)). Tack för tipset.
    Ååå vad fint med hibiscus!!
    Ha en fin fredag.
    Kram Maria som kryper ner i sängen igen och kurerar en förkylning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi kurera oss i kapp, för jag har också fått en elak förkylning!

      Trevlig helg!

      Radera
  3. Så fin Hibiscus syriacus ser man inte var dag! Den klarar alltså att övervintra ute hos dig? Jättefint!
    Jag har idag pollinerat två blommor på min gula Hibiscus rosa-sinensis ”Boreas Yellow” med pollen från den rosa ”Amy Lynn”. Boreas släpper sina pollen sent så jag hinner inte pollinera Amy Lynn tillbaka innan hennes blomma börjar vissna men det kommer snart nya blommor och då kanske det stämmer bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hibiskusen har stått i 5-6 år, så den har klarat de senaste svåra vintrarna vi hade för ett par år sedan. Den står fritt i en rabatt, men det är nog hyfsat vindskyddat av hus och höga träd.
      Har nyligen flyttat ut en rosa dubbelblommande till ett väldigt öppet läge. Det ska bli intressant att se hur den klarar sig. Den fick nog en liten flyttchock, för den har knoppar, men har inte börjat blomma än.
      Beundrar ditt tålamod med förädlandet av hibiskusar. Förstår att det är mycket intressant att se vad man kan få fram!

      Radera
    2. Jag vill inte påstå att jag förädlar hibiskus! Jag har varken planer eller plats för sånt. DEt jag gör är att jag av ren nyfikenhet vill se om stundens infall kan ge något resultat och i så fall kan det komma ut en funktionsduglig växt av det. Längre än så sträcker sig inte mina ambitioner. Förädling inbegriper så mycket mer!
      :)

      Radera
    3. Nej, jag har förstås förstått att du inte förädlar på så vetenskaplig grund, utan mera till husbehov för att eventuellt få fram något snyggt och intressant.
      Fast det skiljer sig kanske inte så mycket mera än i omfattningen, från vad en yrkesmässig förädlare gör.

      Själv är jag litet intresserad av att försöka fröså rosor, för att se om det eventuellt skulle komma något intressant, men det ligger i framtiden...

      Radera
  4. Det som slår mig när jag ser dina foton är att när Sverige går in i sitt slutskede av blomning startar vår säsong här nere.

    Min mamma älskade blommor. Hon hade själv i sin krafts dagar en stor trädgård som hon verkligen älskade och skötte med stor ömhet och stolthet. Mamma finns inte längre annars hade hon älskat att titta på dina foton OCH hon hade säkert kunnat namnet på allt.

    Här kommer också ett tips en portugisisk blogg. Det är en vän till oss nere i Algarve som har den. Han anlägger trädgårdar och är jätteduktig. Bloggen är på portugisiska men kan översättas en google översättning. Men det är bilderna som bär. Kanske skulle det vara roligt att få se en portugisisk vinkling av trädgårdar och växter. http://o-bau-do-zejulio.blogspot.pt/
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst en del på bloggen som du tipsade om förut. Är nog en liten äventyrare innerst inne, för jag tycker att det är så spännande att läsa om era förehavanden som nybyggare i Portugal!

      Hade varit trevligt att få gå runt i trädgården med din mamma! Synd att hon inte finns mer!

      Ha en trevlig helg!

      Radera
  5. Vad fint det är! Jag väntar spänt på att de två krysantemummen jag fick av dig ska slå ut. De står bara i knopp ännu, men har många knoppar och plantorna ser väldigt fina ut.
    Allt gott,
    Kerstin

    SvaraRadera
  6. Roligt Kerstin!
    Du får visa bilder när de kommer i blom!

    Ha det fint!

    Kram Märit

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder! Så frodigt!
    Och vilken vacker entré!!! Måsta absolut "piffas upp" här, för det är ju - precis som du skriver - ofta/ibland det man mest vissa dagar. Hur är det med aster i kruka? Skulle vara fint på trappen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror säkert att det skulle gå att ha astrar i kruka. Du kanske har något ställe, där du kan gräva ner en eller ett par krukor under vintern?

      Radera
    2. Tror jag ska köpa en liten aster o iallfall testa i höst. Näe, tror inte, vet. Känns faktiskt nödvändigt nu...

      Radera
  8. Ser ut som det är rätt fint i din trädgård Märit fast det börjar vara färre blommor. kram Sophia

    SvaraRadera
  9. Mycket fint hos dig ännu!
    Kram

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit