måndag 2 juli 2012

Utslagen trädgård

När vi körde tillbaka till Skåne efter vår Jämtlandstripp, så hade vi planterat att sova över hos dottern i Uppsala. Det skulle bli en lagom körsträcka för dagen. Det blev inte så.

Redan i Hudiksvall började köerna gå långsamt. Radion rapporterade om problem hela vägen mot Stockholm. Alla skulle tydligen samtidigt hem till Stockholmstrakten efter midsommarfirandet.
Strax före Gävle hade vi bestämt oss för att vika av från E4:an och köra hela vägen ner till Skåne i stället. Från Gävle finns en annan väg mot Katrineholm och Norrköping. Där kommer man in på E4:an igen.

Efter någon timme kom det väldiga regnet som sedan pågick hela natten. Vid halvfemsnåret ösregnade det fortfarande när vi körde in genom vår trädgård.
Den var utslagen i dubbel bemärkelse!

Man ska inte lämna en trädgård i tio dagar mitt i den intensivaste växtsäsongen!
Trots att vi hade jobbat hårt med att binda upp allt, som kunde behöva stöd, så hade slagregn och hårda vindar brutit många växter.
Plymspireorna låg till exempel in både in över körvägen och gräsmattan med brutna skaft.

Många rosor hade lagt sig utefter marken och en del grenar var brutna.
Pionerna hängde med blomkronorna ner mot marken.

Sedan vi hade startat med räddningsaktionen och fått binda upp litet mera, så började det ändå kännas någorlunda presentabelt igen.
På lördag kommer en grupp rosforumvänner från olika ställen i Sverige, så jag vill ju att deras upplevelse ska vara så positiv som möjligt.


Många rosor hade börjat blomma under de tio dagar vi var borta.
Tyvärr kommer jag inte riktigt överens med den nya kameran. Det verkar faktiskt som om det är något fel med autofunktionen. Alla avståndsbilder blir litet suddiga. Närbilderna blir däremot riktigt bra.

Den skira klätterrosen Buff Beauty gömmer sig litet blygt bakom ställningen som hon delar med en Gerbe Rose. Båda har tyvärr fått massor av mjöldagg. Gerbe Rose måste flyttas därifrån till våren, för nu har jag läst att den inte klarar att sitta på en södervägg. Då blir den sjuk. Det stämmer säkert, för min andra Gerbe Rose, som står litet luftigt mot en almstam har klarat sig helt. Buff Beauty behöver nog däremot det här skyddade läget.

Roligast är det förstås med de rosor som är så nya att de nu blommar för första gången.

Rugosan 'Vanguard', som jag beställde i två exemplar från Beales i England, förra året. Den är riktigt fin och ska också kunna fortsätta att blomma hela säsongen. Det gäller kanske inte i år, när den är så ung, men för framtiden kan man hoppas på lång blomning.

En annan ny ros, en rugosahybrid, är 'Dr. Eckener', som har mindre fylld blomma än 'Vanguard' men nästan samma färg.
 Bladen saknar här de typiska rugosavecken. Den här ska kunna komma med en senare återblomning.

Ytterligare en rugosa, som är ny för i år. Det är Wasagaming, som ska blomma hela säsongen. Den ser inte så speciell ut än, men lär visst få riktigt stora blommor, när den blir äldre.


 Den ros jag var mest nyfiken på var ändå 'Alchymist', som jag berättat om tidigare. Hon stod precis färdig att slå ut när vi reste bort. 
Så här ser den ut nu.
Förra året tyckte jag, att de blommor som kom var alltför intensiva i färgen, men i år är de mycket mildare. Vet inte om det beror på det kallare vädret, eller att de blommor som är äldre ljusnar litet och därmed förtar något av intensiteten i helhetsintrycket.

Det är roligt att gå på trädgårdsvisningar!
Igår var vi på visning hos makarna Pierce. De har under fyrtio års tid skapat en otroligt vacker trädgård på runt 5000 kvm med dammar, rumsindelningar genom häckar och massor av alla sorts växter. Förstår inte att de hinner hålla den i så gott skick, även om de är pensionärer nu!

Nu ska jag återgå till mitt ogräsrensande! Det är mycket lämpligt väder idag. Litet lagom med vind, som håller de envisa flugorna borta.
Som ni kanske förstår, så kan det bli litet tunt med bloggandet ett tag till. Det finns mycket att förbereda!

14 kommentarer:

  1. Så tråkigt när vädret förstör, här i Lund har det klarat sig ganska bra, men kanske får blåsten inte riktigt samma kraft i stan. Men visst är det underbart också att komma tillbaka när man varit borta och se hur allting växt! Och vad fina dina rosor är, rabatten utanför huset ser helt fantastisk ut. De vackra bladen längst fram i mitten är väl en kaukasisk förgätmigej? Är det en 'Jack Frost'? Eller vilken sort är det? Vi har tänkt skaffa kaukasisk förgätmigej att ha under vårt havtornsträd (en uppstammad buske) men har funderat på 'Morse' för att få vita blommor, men ännu har vi inte stött på 'Morse' på någon av våra shoppingrundor. När man ser så vackra blad känns det dock som att blomfärgen kanske kvittar...
    Allt gott,
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin! Rabatten framför huset är faktiskt riktigt fin i år. Det tycker vi även själva.
      Ja, det är Jack Frost framför Mariehemsrosen.
      Det blev så mycket snyggare när vi planterade dit dem i fjol, så det känns som ett lyckat drag.
      Mellan de plantorna hade vi förra året vit blomstertobak. Den fröade av sig, så nu kommer en massa fröplantor som nog ska hinna blomma också. Annars har Jack Frost brett ut sig så mycket att det inte behövs något emellan.
      'Morse' har jag aldrig sett, så den kan jag inte uttala mig om. Är enda skillnaden att den har vita blommor?

      Kram,
      Märit

      Radera
    2. Så vitt jag förstår ser 'Morse' i princip likadan ut, men med vita blommor, men sen verkar ju 'Jack Frost' vara en väldigt tålig och pålitlig perenn - har ingen aning om 'Morse' har lika bra egenskaper, men det vore kul att testa om jag bara hittar den. Kul med blomstertobaken! Jag sådde några i våras, men har inte tagit hand om dem så bra. De har precis kommit ut i landet nu och är inte i toppform efter alltför lång tid i små krukor med dålig näring, så vi får se vad det blir av dem. Verkar mer praktiskt om de självsår sig, det brukar generellt ge tåligare plantor även om de blommar lite senare. Köpte några av Claus Dalbys kombipack med sommarblomfrön i våras. Det enda som hittills blommar är vallmon, men den som skulle bli vit och dubbel ('White Cloud') blev enkel och lila - så vem vet vad det blir av hans lila blomstertobak...
      Kram,
      Kerstin

      Radera
    3. Ps. Var på rosendagen på Fredriksdal i söndag, och det var fantastiskt fint i år (förra året var timingen med blomningen inte lika bra, och roserna därför inte riktigt lika fräscha). Kom hem med en 'Madame Hardy' och en 'Seagull', ska bli kul och se hur de artar sig.

      Radera
    4. Det hade varit roligt att vara med på Fredriksdal, men vi var upptagna med litet annat.
      Båda dina rosor är mycket vackra. Seagull såg jag hos makarna Pierce. Där var den 6 meter upp i träden.

      Snopet när det inte kommer rätt plantor. Nog måtte CD väl veta att fröer, som är insamlade i en trädgård, kan bli olika moderplantan?
      De kanske kommer från hans egen trädgård, där de bör ha stora chanser att blanda sig med andra.

      Kram! Märit

      Radera
    5. Jag tror inte att man ska anklaga CD personligen. Fröerna kommer inte från hans trädgård, utan ingår i sortimentet på Bilka som han valt ut och sätter sitt namn på, men uppenbarligen kommer fröerna från någon mindre pålitlig källa.

      Tanken är att Seagull ska växa på ett plank vi hoppas få upp under sommaren och sen vidare ut i de stora hasselbuskarna utanför. Förra året vi var på Fredriksdahl kom vi hem med en 'Pauls Himalayan Mysk', också en klätterros som kan bli gigantisk, den med små blekrosa blommor. På Fredriksdal fyller den ett helt stort träd. Vi hoppas att den på samma sätt ska ta sig upp i en enorm mörkgrön cypress vi har och lätta upp den med sina fina blommor. Men det tar nog några år innan den blir så stor.

      'Madame Hardy' som är lite mer modest ska få bo i rabatten bredvid vår uteplats, där man kan se och dofta de söta blmmorna på nära håll, och där den förhoppningsvis bildar en liten fin buske som fyller ut lite lagom.
      Kram,
      Kerstin

      Radera
    6. Paul´s Himalyan Musk har vi mot en död alm. Den var stor och fin, men vintern 2010 frös den ner till marken. Nu är den på väg upp igen, men har inte hunnit bli lika stor ännu.

      Det låter som ett utmärkt läge för Seagull!

      Radera
  2. Regnet gick hårt åt en del hos oss också men inte så allvarligt som hos dig.

    Kul med alla rosorna som blommar och doftar nu. Jag har gått ett varv och fotograferat rosor i min trädgård idag men till skillnad från dig så vet jag inte namnet på en enda! Ska fixa till bilderna och lägga ut dem strax.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se om jag kan känna igen någon på dina bilder. Det finns ju så oerhört många rosor och samma sort kan ju dessutom se litet olika ut - precis som vi människor. ;-)

      Radera
  3. Regnet och blåsten har slagit sönder och stjälpt omkull väldigt mycket även häromkring. Jag tycker det ser ut som de spaljeade rosorna klarat sig bra i alla fall. Jag var över till Lennarts kolonilott idag. Han hade helt sonika slagit ett rep runt spireorna och tvingat upp dem till de stöttade varandra. Nu sår de som en jättekärve och mycket ska till innan de faller igen. Hans pioner verkar ha klarat vädret bättre än många andras på koloniområdet vad kunde se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, spaljerade rosor har ju ett mycket bättre skydd.
      Vi har också slagit breda gröna växtband omkring de fristående "buskarna" av plymspirea. Det fungerar rätt bra när det är så pass styva växter, men går ju inte till pioner.
      Nu har spireornas plymer blivit så bruna, så att vi ändå vill klippa bort dem och då lättar ju trycket på stjälken.

      Radera
  4. Åh så fint du har det! Så många härliga rosor. Ja, blir ju lite avis... Ser härligt och frodigt ut! Då jag skulle binda upp några Mme Alfred Carriere häromdagen inspirerades jag av dig försökte jag få några grenar mer horisontella och närmare markytan. Förhoppningsvis inte så kalt vid fötterna då. Hoppas jag.
    Makarna Pierce - Visst har de en fantastiskt fin trädgård, varit där för några år sedan och minns speciellt dammen, den helt perfekta gräsmattan där intill, fantastiska planteringar... Och visst var det väl där de har ramat in köksträdgården fint med ett staket à la natur. Eller minns jag kanske fel.
    Ha det gott i ogräsrensningen!

    SvaraRadera
  5. Åh, Vanguard! Fick just behov... :-) Lustigt så olika det är. Där du ser väderskador ser jag massor av fina rosor och pioner. Här blommar bara fänrikshjärtat, trädgårdsnattviol och några aklejor. Men det är knopp på klematis och rosor. Angående kameran, kan du ha råkat sätta den på fel program? Många småkameror har ju auto-auto, närbild, landskap, natt, snö etc.

    SvaraRadera
  6. Visst är Vanguard en underbar ros! Faktiskt tycker jag att den är vackrare än jag hade föreställt mig!
    Det ska bli riktigt roligt att se hur den utvecklas här.
    I England ska den kunna bli 2,5 m hög och 1,8 m bred. Mina två når knappt metern än.
    Det står att den är härdig. Undrar om det gäller även i Sverige?

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit