söndag 29 juli 2012

Rosorna blommar på


Mitt i alla förberdelser för pappas begravning, så kopplar jag av med att gå ut runt i trädgården och titta på blomningen.

Här är det 'Eden Rose 88' som bjuder på sina bokmärkesrosor. I bakgrunden väntar klätterrosen 'Sympathie' fortfarande på sin spaljé. Den gula rosen är en 'Freesia'.

Nu blommar 'Excelsa' ordentligt för första gången. Den har nog haft både för torrt och för magert tidigare.
Här är den i ett krikonträd....



...och här ligger den på stenmuren med otäcka brännässlor som grannar.




'Chopin', som har tagit god tid på sig i år, har äntligen fått några blommor nu. Den är en hybrid tea, förädlad av Stanislaw Zyla i Polen.


'Raubritter', med de ljusrosa, bollformade rosorna, klänger på ett litet hagtornsträd.


Den härliga Austinrosen 'Crocus Rose' blommar oupphörligt och har därför fått sin plats vid vår entré.


Tantaus 'Ascot' har en vacker djupröd färg, något mörkare än som kameran återger här.


Klätterrosen 'Dorothy Perkins' - eller om det möjligtvis är en 'Lady Godiva' - klättrar på andra sidan av samma hörnalm, som Gerbe Rose och Paul´s Himalayan Musk. Det är bra med en stor stam som bakgrund, för då kan man ha flera rosor med olika blomningstid.


Till sist en av mina favoriter, som sitter intill uteplatsen vid boningshuset, Austinrosen 'Mortimer Sackler'.
Den här ljuvligt skira rosen med rödaktiga stammar, som är nästan helt taggfria, blommar från början av juli och fortsätter fram tills frosten tar den.Varje vår skär jag ner den nästan helt, men i juli har den kommit så här högt.

Bakom rosen blommar en takhög perenn stockros i gult. Den har jag fått frön till, från en forumist i Finland.
Nere till vänster står vår tidigaste härdiga chrysanthemum. Den är lilarosa, har fylld blomma och kommer att börja blomma snart, för den är full med knoppar nu. Fick en planta vid en trädgårdsvisning i Eslöv.

21 kommentarer:

  1. Härliga rosor du har,så många klätterrosor som klättra i träden,underbart.Som du vet är jag också rosälskare.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vare de döda almarna, så har jag många bra platser till de högre klätterrosorna, vilket jag är speciellt glad för. De är ju pampiga när de blommar högt upp.

      Radera
  2. Vad tråkigt att höra om din pappa. 95 år, det är svindlande att tänka på hur det såg ut här i Sverige när han föddes! Vilket långt liv han fick, och vad mycket det är som har hänt under hans levnadstid.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petra! Sorgen består i vår saknad och alla minnen som kommer över en. För hans egen del var det säkert skönast att få somna in nu.
      Visst är det mycket som har hänt i världen och i vårt samhälle sedan han föddes 1916. Pappa var dock alltid med i tiden, så länge han orkade. Han hade kvar sin nyfikenhet på livet ända ut i ålderdomen.

      Kram!

      Radera
  3. Åh, har du fortfarande sådan otrolig rosblomning! Här börjar rosorna ta en paus nu.
    Kram!
    Påskalla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen nu först som rabattrosorna kommit igång och det gör att vi fortfarande har mycket blomning.
      Sedan är några engångsblommande klätterrosor senblommare. Det gäller både Dorothy Perkins, Excelsa och i viss mån Chevy Chase.
      Sent blommar även Princess Louise och Princess Marie. Dem flyttade jag i våras, så de har nästan ingen blomning alls i år.
      Etûde vid entrén har också paus ett tag, så där är endast ett fåtal blommor nu.

      Kram!

      Radera
  4. Visst blommar rosorna länge i år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De engångblommande klätterrosorna här har blommat ovanligt kort tid i år, men rabattrosorna, som blivit rätt sena, hoppas jag får en längre blomning i stället!

      Radera
  5. Hej Märit!
    Härlig rosenblomning du visar, och jag är såååå glad för min 'Mortimer Sackler', som köptes efter besöket hos dig, fast tyvärr gillar rådjuren den med...Men den växer på, och vi ska väl få stopp på de brunögda på ngt vis...
    Ha det så bra du kan.
    Kramen
    AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra, att du köpte 'Mortimer Sackler'! Den är nog min mest ihärdiga ros, när det gäller blomning!
      Du kanske har någon utgången parfym eller rakvatten, som du kan smeta på knopparna, så kanske de inte är så attraktiva för rådjuren?!
      Tack för omtanken!

      Kram!

      Radera
  6. Härliga bilder!
    Och jaha! Se där! Nu vet jag ännu fler jag "behöver"!;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är just det som är problemet med nätet. Det föder så många behov! :-)

      Radera
  7. Oj så grant! Jag förstår mer än väl att du trivs med att gå bland rosorna. Det skulle jag också göra men till skillnad från dig gilla jag inte allt jobb med att skapa all denna fägring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men när jag jobbar, så får jag också vistas ibland växterna! ;-)

      Radera
  8. Härligt med dina rosor. Skönt att kunna njuta av prakten. Kan tänka mig att det doftar helt underbart.
    Det blå som syns på flera bilder, vad är det? Verkar vara en bra samplanteringsväxt...
    kram
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det doftar ganska mycket i vår trädgård under sommaren. Maken vill helst att alla växter jag skaffar ska dofta gott, så jag försöker uppfylla det så mycket som möjligt.
      Det blå tror jag är någon sorts Nepeta sibirica, kanske en hybrid.
      Den har jag så gott om, så den kan du få utav mig. Lätt att föröka!
      Den vill ha väldränerat och soligt.

      Kram! Märit

      Radera
    2. Åh, tack Märit. Här är mycket soligt och väldränerat... så det blir nog bra. Ja, vi får byta växter när vi ses. Så småningom...

      Radera
  9. Hjälp, så vackert det blommar i er trädgård! Vilken lycka att vandra runt där och bara njuta och känna livet i sig. Jag kan förstå att du finner ro för dina tankar och känslor där nu när det är mycket.

    Ta hand om dig.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  10. Ojdå nu blev roslistan lite längre Excelsa var ju helt underbar. Ha begäret satte in. Jätte fin stam med klätterrosor super ide. Allt gott Mari

    SvaraRadera
  11. Ja, Excelsa är fin. Det finns även Super Excelsa som blommar om under sommaren. Den har jag tyvärr inte.

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit