onsdag 11 juli 2012

Besök av rosentusiasterna från trädgårdsforumet. Del 1.

Tre fantastiska dagar har vi rosentusiaster haft tillsammans. Tänk att man kan ha så trevligt tillsammans med en grupp vänner från ett rosforum!
Första samlingen var på lördagseftermiddagen.

Då kunde vi hälsa välkommen till Mariehem.


Alla hade rest långt - en del ända från Roslagen - så vi började med litet mat. Det blev ett par olika soppor, med bröd, bröd, ost och andra tillbehör. 
Till efterrätten hade Inger P. tagit med en jättestor skål med jordgubbar, som vi mumsade på tillsammans med kaffe och toscabitar. Tack Randi, som rensade jordgubbarna!


Vår otroligt handlingkraftiga och duktiga vän Birgitta kom och skötte köket och serveringen tillsammans med Christer. Det var en underbar hjälp, som gjorde att jag kunde ägna mig helt åt gästerna.

 Sedan gick vi en trädgårdsrunda och tittade framför allt på ROSOR.

Den ljusrosa rugosahybriden Marga och den starkare rosa Etude.

Alchymist

Tour de Malakoff

Några äkta män följde också med. Här står en av dem under rosenbågen med honungsrosen 
Helenae 'Lykkefund'

Nu kommer snart våra nya gäster, så jag får fortsätta i nästa inlägg!

16 kommentarer:

  1. Stort TACK till dig, för en fantastisk dag i rosornas tecken! Din trädgård är som en dröm fylld med rosdoft! Vilken tur att vädret var nådigt, så vi kunde vandra runt i roshavet.
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Randi! Du ryckte ju även in som kökspiga!

      Radera
  2. Vilka underbara rosor du har!!! Jag kan förstå att du hade en grupp lyriska entusiaster där.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen rätt dag, som forumisterna kom! Rosorna var i sin bästa prakt den dagen och pionerna blommade fortfarande bra.
      Flera av de engångsblommande har redan börjat vissna och pionerna har tappat de flesta kronbladen nu.
      Fast nu efterträds de av andra blommor.

      Radera
  3. Jag tror de kände att de verkligen fick sitt lystmäte av såväl rosor som gästfrihet och undfägnande. Jag antar att alkemisten fick många nya vänner! Det borde den ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät åtminstone som om de var nöjda och Alchymisten blev flitigt fotograferad!

      Radera
  4. Märit,
    De var jättenöjda. De berättade lyriskt om din (eller ska väl säga er, för Christer har väl sin del i det hela också =o) trädgård och gästvänligheten då vi sågs under måndagen. Vilket härligt gäng! Ja, och oj vilka rosor du visar här...

    SvaraRadera
  5. Tack Katarina! Det var verkligen synd att du inte kunde vara med alla dagar! Du kommer väl hit en annan dag?
    Kram! Märit

    SvaraRadera
  6. Din Alchymist glömmer jag inte i första taget, ja inte din trädgård överhuvudtaget förstås. Hoppas att du har tid och möjlighet att komma och hälsa på oss här i Roslagen så småningom.

    SvaraRadera
  7. Asch så konstigt det blev nu. Blogspot gillar inte min wordpress-identitet och då blev det Båtsmanstorpet, en gammal blogspotadress. Men det är jag Eva i Roslagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du hittat hit Eva! Du är lika välkommen till bloggen också!
      Vilket charmigt litet torp du har! Inga inlägg sedan 2010?
      Fattar jag rätt att du har en annan blogg och att Båtsmanstorpet är din gamla?

      Kram!
      Märit

      Radera
  8. Åh, vad fint det ser ut! Jag är ledsen över att jag inte kunde komma en liten stund där på lördagen!!! Sonen kom hem och det tillhör inte vanligheterna numera så jag fick "lagligt förhinder" tycker jag.. Men jag njuuuter av bilderna! Kram Carina

    SvaraRadera
  9. Ja, Carina det är klart att det var giltigt förhinder!
    Men visst hade det varit roligt om du kunnat vara med!

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Vilken lycka att vandra runt där i er vackra trädgård och bara njuta. Och visst är det vansinnigt roligt att träffa likasinnade, utbyta erfarenheter och bara ha det väldigt trevligt tillsammans. :)

    Tack för att vi fick hänga med på ett litet hörn här på bloggen Märit! :)

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera
  11. Vad roligt att er träff blev så lyckad! Du har så fina rosor.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Oooh, så många vackra rosor! Härligt att få se.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit