torsdag 10 maj 2012

Härdiga Chrysanthemum och dahliorna 'Onesta', 'Arabian Night' och 'Bishop of Llandaff'

För några år sedan, fick jag en liten tuva av en härdig Chrysanthemum, från en vän. Det är inte alla år den hinner blomma före frosten, men förra året var tydligen ett gynnsamt år, för plötsligt stod den litet överraskande i full blom, i oktober.
Den kan bli litet nonchalant behandlad med uppbindningen, vissa år, eftersom de inte alltid behöver det.
Tyvärr blev det så förra året också, när den verkligen slog ut i blom och borde ha fått visa sig i alla sin glans.

När det blivit så här, så blir det oftast ännu sämre, om man försöker binda upp den sent. Då hamnar alla blommor i helt fel läge, så det blir inte alls snyggt.
Ni får alltså hålla tillgodo med en bild där den hänger ner sina blomtunga stjälkar. Mycket av den fick bli fina buketter.
Eftersom det inte är så vanligt att någon odlar härdiga chrysanthemum i Sverige, på grund av den sena blomningen, så är det svårt att få fram några uppgifter.
Den här har jag inte hittat något namn på,  varken svenskt eller internationellt. Har faktiskt idag skickat bild och förfrågan till ett amerikanskt forum. Hoppas någon där kan ge upplysningar.
Om någon av er vet, vad den här sorten heter, så skulle jag verkligen uppskatta att få reda på namnet.

Här är en bild till, tagen litet närmare.
Just nu håller jag på att dela den till några vänner, som vill ha plantor.

Förra sommaren fick jag en planta av en härdig chrysanthemum, vid en trädgårdsvisning. Även den saknar sitt namn.
Den beter sig helt annorlunda. Blir bara runt 50 cm hög och är fylld. Den började dessutom blomma redan i augusti. Sådana, som blommar så tidigt, skulle jag gärna vilja ha flera av!
Den är ganska mörkt rosalila, trots att kameran fått till ljusa skiftningar här. Blommorna i bakgrunden stämmer bättre i färg.

I söndags fick jag en annan sort från vännen Gunvor. Den har faktiskt ett namn, 'Clara Curtis'.
Har ingen bild på den, då den är helt ny för mig, men den har enkla strålblommor, i ljust rosa, runt en gul ståndarknapp.

Det mesta av den här dagen har gått till att plantera ner dahlior, som vi vinterförvarat i backar med torv, nere i kökskällaren.  Den källaren, som mitt förra inlägg handlade om!
Katten Bill är förstås med som hjälpreda.


Har några favoriter, som jag alltid vill ha.

Den första är 'Arabian Night', en mörkröd hög dahlia, som jag planterar intill plymspireahäcken, så de får litet extra stöd.


Nästa är en högvuxen, mörkbladig dahlia, som heter Bishop of Llandaff. Tyvärr, så tynade en knöl bort förra året, så i år hade jag bara två knölar att plantera. Hoppas att hitta fler, i någon plantskola.


Förra året köpte jag en ny sort, som  heter Onesta. Litet näckroslika blommor. Den blev en ny favorit och den har jag planterat på samma ställe i år igen.

I en rabatt hittade jag den här hundtandsliljan, som blommade för första gången.

Slutligen håller alla våra olika fruktträd på att blomma. Det gamla päronträdet har blommat längre än en vecka.  Det syns till höger i bilden.
Till vänster är ett familjeträd, vars grenar blommar väldigt olika tid, så jag kan bara visa en gren - de andra blommar inte än. Skulle aldrig få för mig, att köpa ett familjeträd igen!

Vårt äppelträd, med de allra vackraste blommorna, håller nu på att slå ut. Det har som en sky av rosa pärlor runt sig, men helbilden blev inte bra. Få se om det går att få till bättre när blommorna har blivit mera utslagna.

Det får bli min bild till näthinnan under helgen, då jag gör litet blogguppehåll för att pyssla med annat.





16 kommentarer:

  1. Härliga bilder du visar. Har du frågar i forumet på Allt om trädgård? Där kanske någon vet. Tyvärr får vi ingen frigång när det är jobbresa så besök var inte möjligt. Men kommer gärna en annan gång. Jag har "sommardahlior" som jag frösådde förra sommaren. Det blev fina knölar som nu är på gång i hink i växthuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har frågat hos AoT forum,om någon visste namnet, men inte fått något svar där.
      Har också planterat ner några sommardahlior från förra året. Hade köpt några med mörka blad, som jag sparat i krukor med jord, som fått torka i källaren. De såg riktigt fina ut. Även om knölarna var rätt små, så var de spänstiga, så jag tror, att de kommer att bli bra.
      Vet att det är litet tidigt att lägga knölarna i jorden, men ifall de första skotten fryser, så skjuter de om, så jag tar risken.

      Radera
  2. Vad fina de dubbla krysamtemumen är! Vi har också härdiga krysantemum, en sort med enkla rosa blommor med gul mitt - låter som det kanske kunde vara 'Clara Curtis', men jag har ingen aning om vad de heter. De fanns på mig gamla odlingslott när jag tog över den och sedan har jag flyttat med mig den. De blommar hyfsat tidigt och väldigt länge (i Lund), men har samma problem med att de blir för långa och behöver stöd. Ursprungligen, när de trängdes med en massa timjan och växte i näringsfattig jord, hade de dock inte det problemet, men nu har de blivit bortskämda. Väldigt vackra är de i alla fall med mångder av rosa blommor hela hösten, och det dyker upp nya plantor hela tiden så de är lätta att dela med sig av också :)
    Trevlig helg!
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tänkt att i år ska jag försöka med att toppa en del av skotten, för att få dem att börja om igen och på så sätt försöka få dem litet lägre.
      Eftersom de är beroende av ljus/mörkerförhållandet, när de ska knoppsätta, så kanske det inte gör något att de fått börja om under försommaren.
      Kerstin, jag kan dela med mig av den dubbla!

      Radera
    2. Jag prövade att toppa skotten förra våren på våra, för jag tänkte att de skulle bli buskigare och lite mer stabila, men de blev ändå lika höga och ville välta. Men buskiga och fina blev de också också, och de blommade lika fint som vanligt. Det vore väldigt roligt att få av din dubbla, vad snällt, tack! Eftersom vi inte bor alltför långt ifrån varandra borde det ju gå att ordna - säg till om du har vägarna förbi Lund eller om vi kan titta förbi hos er!
      Allt gott,
      Kerstin

      Radera
    3. Aha, då är det kanske ingen hjälp mot rangligheten. Nu ska jag försöka stötta upp innan det blir för sent.

      Just nu är det litet fulltecknat då vi väntar olika omgångar gäster både i början och slutet av veckan. Tisdag eller onsdag i nästa vecka skulle det gå bra, ifall ni vill titta hit någon kväll. Torsdag kvällen nästa vecka kommer en vän från Uppsala, så jag blir upptagen igen en vecka framåt. Det går naturligtvis att ni kommer ändå, men jag har inte riktigt klart för mig hur "programmet" blir då. Vi får höras och bestämma! Mitt telefonnummer är 0705-600236.

      Kram! Märit

      Radera
    4. Maj är en väldigt fullbokad tid för alla verkar det som... Nästa vecka är min sambo tyvärr bortrest (och det är bara han som kör), så det blir svårt. Och veckan därpå försvinner vi båda två. Men jag skriver ner ditt nummer och så får vi se om vi kan hitta någon bra tid såsmåningom. Nu vet jag ju att krysantemummen finns där och är en kul anledning till en liten utflykt! Mitt nummer är 076-2262685 om du har vägarna förbi Lund, men jag är ganska hopplös på att släpa runt på telefonen så skicka ett sms om jag inte svarar.
      Kram tillbaka,
      Kerstin

      Radera
    5. Har noterat ditt nummer och så letar vi någon tid framöver!
      Märit

      Radera
  3. Tänk, visste inte att det fanns härdiga chrysantemum för oss i Sverige. Nåja, nere hos dig i alla fall. Här uppe på stäppen får jag vara glad om gräset överlever. Kanske lite överdrift där, men men.
    Vackra bilder på dina andra växter också. Och hundtandsliljorna är för rara. Mina står i startgroparna nu, men de lilarosa har blommat en dryg vecka redan. Visst är det härligt med vår!!!
    Ha en skön helg
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle tro att härdiga chrysanthemum kan överleva även högre upp i Sverige, bara man gräver över dem med litet jord när de fryser ner. Problemet är troligen mest, att de ska hinna blomma, innan det blir för stark frost. Fast de tål rätt många minusgrader på nätterna.
      Visst är hundtandsliljorna söta! Har också en liten rosa, som precis blommat klart. Hoppas att det blir fler av den.

      Radera
  4. Ja, så kom då regnet till slut. Härligt! Nu växer det så det knakar... Ser ju det på dina bilder. Så frodigt! Katten Bill verkar vara till god hjälp =o) Spännande med krysantemum som är härdig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här regnet gjorde gott!
      Skulle egentligen har behövt vara hemma under helgen och rensat ogräs, när jorden var mjuk och släpper rötterna lätt, men jag har varit på liten minisemester. Hoppas att det går bra med rensningen i morgon också.

      Radera
  5. Åh, Bishop of Llandaff och Onesta är några av mina favoriter också. :-) Onesta finns även vitt har jag sett, en sån ska jag nog köpa nästa år... Jag har dessutom frösått dahlior i vår och plantorna har kommit upp så fint. Det blir spännande att se blomningen.

    Inte behöver du köpa knölar när du redan har biskopen hemma: toppa de första skotten och plantera som sticklingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kajo, du är en bra mentor! Tack för tipset om att plantera topparna! Har egentligen hört det för något år sedan, men hunnit glömma. Det ska jag förstås göra!
      Sätter man dem i krukor först, eller kan man stoppa ner topparna direkt i jorden?

      Ja, en vit Onesta skulle jag också gärna ha. Ska hålla ögonen öppna efter den!

      Radera
  6. Underbara bilder från er trädgård! :)

    Dahlior tycker jag är så fina men jag har inte vågat mig på dem ännu. Det är det där kruxet med att de ska grävas upp och sedan grävas ner igen. Känner jag mig själv rätt så kommer jag glömma att gräva upp dem på hösten. Men vem vet, kanske jag överraskar mig själv och slår till på dahlior en dag. ;)

    Ha en fin söndag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Tycker absolut att du ska försöka med dahlior! Skulle inte vilja vara utan dem, då de fyller i med fin blomning, just när rosorna brukar ta paus före remonteringen. Sedan blommar de oavbrutet fram tills frosten tar dem.
    I höstas skaffade vi backar, som går att stapla i varandra. Det blev fantastiskt utrymmesbesparnade!
    Spolade av dahlieknölarna, så mycket jord som möjligt, och sedan la jag dem med några bitar av torvblock i backarna och även litet bitar av skivade torvblock över knölarna.
    Våra dahlior har aldrig klarat sig så bra förut. Det var inte en enda, som blivit rutten, eller torkat för mycket. Alla var spänstiga och fina.
    Man får bara komma ihåg att märka ordentligt vad man har, för åtminstone jag kommer aldrig ihåg vilka.
    Numera skriver jag också var de ska planteras, så slipper jag fundera på vilken som skulle vara på de olika ställena.

    Kram/Märit

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit