tisdag 3 april 2012

Epilog och de första tulpanerna

Trots de senaste dagarnas kalla - och framför allt blåsiga - väder har jag försökt gå ut någon kort stund ibland.
Vid ett sådant tillfälle kom jag förbi en trave takplåtar, som ligger under en presenning, bara ett par meter från stallväggen. Av den envisa vinden hade ena presenningskanten blåst åt sidan och där hittade jag vår lilla svarta höna - död förstås.
Det var alltså ingen hök som hade tagit henne, utan hon hade antagligen krupit undan för att dö i stillhet.
Nu är hon begravd ute på ängen, där vi brukar gräva ner döda höns.
Det är märkligt att vi inte hittat henne tidigare, för vi har letat runt den där traven flera gånger. Fast just där verkade det inte finnas något utrymme mellan plåten och presenningen, så vi hade nog inte letat precis där hon låg.
Det känns faktiskt skönt att veta hönans öde. Det är värst när man inte vet vad som hänt.

Nu vill jag ha tillbaka värmen igen. Det är inte alls lika roligt att gå omkring och titta på allt spirande i trädgården, när det är isvindar.

Varje vår har den här lilla gruppen, med rätt låga tulpaner, kommit tillbaka med ungefär lika många blommor, som den första våren efter planteringen , närmare bestämt åtta-tio stycken! Nu har de blommat i snart en vecka.
Ska nog ta och flytta några av lökarna efter blomningen, för det är en otroligt trofast sort. De kanske orkar föröka sig om de får litet mera plats.
De här tulpanerna blommar långt före alla andra tulpaner som också har litet större blommor, vilket gör dem extra välkomna.
Tyvärr kommer jag inte ihåg deras namn, men de har bruna strimmor på bladen, vilket jag har märkt följer med mina trognaste tulpaner. Vet du vad de heter?

För övrigt blommar nu också en sort botanisk tulpan.
Den är också söt, men har inte samma lyskraft.

11 kommentarer:

  1. Din botaniska tulpan ser verkligen exotisk ut. Så vacker och späd, men vilken tuffing! Det har ju varit kallt ett par nätter. Igår hade vattnet i trädgården frusit. Nu händer det mycket i trädgården...nykomlingar dyker upp hela tiden. Det är bara värmen som saknas.
    Kram/Randi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även hos oss har vattnet frusit i vattenkannorna, de senaste nätterna. Vi har inte ännu vågat oss på att släppa fram vattnet till tappställena i trädgården, men jag saknar det varenda dag!

      Radera
  2. Oj, den röda tulpanen var fräsig! Måste skaffa mig lite mer tidigblommande tulpaner, mina blommar när allt annat blommar. Eller nja, men det är ju nu man längtar som mest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också vilja ha flera av den här allra tidigaste sorten. Har planterat vad jag trott var samma någon gång, men inte. De var inte lika och försvann ganska fort.

      Radera
  3. Min enda utslagna tulpan (ja, du vet, då vi hade vår...) har nu krupit ihop i väntan på att våren återtar sin rättmätiga plats i väderleken. Håller med Randi, din botaniska tulpan fascinerar. Ser fram emot att se bilder på en som utslagen. Ja, och de röda är sann färgglädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den botaniska är så söt, när den är utslagen, men ack vad den får vänta nu! :-)

      Radera
  4. Jag gissar att den röda är en kaufmanniana-tulpan: Showwinner som är röd, tidig och trofast. Den har faktiskt strimmiga blad vilket inte alla kaufmanniana har. Just med hänsyn till de strimmiga bladen, så kan man även gissa på greigii och då kanske Red Riding Hood/Rödluvan. Greigii-gruppen är normalt några veckor senare än kaufmanniana. Så jag röstar för Showwinner. Googla så får du se. :-)

    På tal om trogna tulpaner så betraktas darwin-hybrider som det närmaste "perenn" en tulpan kan bli. Andra grupper som kan återkomma är kaufmanniana, greigii och fosteriana. Vissa botaniska tulpaner, "vildtulpaner", är även duktiga på att sprida sig med frö och smålökar. Där kan man gissa spridningsförmågan på priset: lättförökade lökar är alltid billigare än de svåra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tusen tack så mycket för de här uppgifterna, Kajo! Det verkar som du gissar rätt när det gäller den här tulpanen. Har för mig att jag köpte en påse 'Little Red Ridinghood' för några år sedan, men den gick inte speciellt bra - möjligen blev det mest sorkmat!
      Nu har jag bokmärkt en bra sida där tulpanerna var bra indelade, i många grupper efter blomtiden.

      Har haft röda Apeldoorn i många år och de har varit så fina, men i fjol hade något hänt där, som gjorde att det inte kom så många. Försökte hitta en ny omgång i höstas, men var väl för sent ute, så i år ser det inte ut att komma så särskilt många heller. Synd, för det är en stilig tulpan!

      Glad Påsk!
      Märit

      Radera
    2. Glömde ju liljeblommande i listan över återkommare, typ White Triumphator...

      Jag tror att två vanliga anledningar till att trogna tulpaner slutar blomma är 1) sorkskador och 2) näringsbrist, kanske av trängsel. Får de inte tillräckligt med mat så orkar de inte bilda knopp, då står löken på tillväxt till ett annat år. Har du grävt och kollat om de finns kvar?

      Vårgödsling anbefalles när bladen visar sig, och en gång till när du knipsar av utblommat, det är då nästa års blomning avgörs. Låt blad och stjälkar vissna, den näringen går till knölen. Blomlökar och pioner vill ha mindre kväve (N) och mer fosfor (P) än andra växter. Ofta rekommenderas 4-10-6. Gödsel ska myllas uppifrån och vattnas in.

      Häpp, nu är det bäst att jag slutar leka och återgår till arbetet, jag jobbar hela helgen. :-) Glad påsk!

      Radera
    3. Tusen tack för alla bra kunskaper du delar med dig av! Det här kommer säkert att hjälpa mig att få litet bättre utdelning på tulpanlökarna!
      Har varit alldeles för dålig med att gödsla dem, kan jag förstå!
      Nu har de i alla fall fått gödsel för några veckor sedan, men antagligen med litet för mycket kväve, då det var vanlig Chrysan.
      Måste hålla koll efter en annan gödsel.

      Trist att behöva jobba under helgen, men ibland behövs det också!
      Själv har jag gäster i kväll och får återgå till förberedelserna!

      Radera
  5. De första av vaddetvaramånne är alltid välkommet!
    /Anette

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit