onsdag 7 mars 2012

Mariehemsrosen

Igår, när jag skrev om vår klätterhortensia, så berättade jag också om den här rosen som växte tillsammans med den.

Men vad var nu det för ros då?
Försökte länge att hitta den i litteraturen, och fråga på nätet, för att få veta vilken ros det var. Hur jag än letade och frågade, så fann jag inget svar. Kom fram till att det var en damascenerros, men ingen av dem stämde ändå fullt ut.

Efter något år fick jag möjlighet, att åka till Landeriet Katherinetorp utanför Malmö. Där var då ett mycket trevligt rosevenemang, som anordnades av Rosensällskapet i Skåne.
Där fanns några rosexperter, som hjälpte till med, att identifiera rosor, som man tagit med.
De diskuterade sinsemellan och slog i sina böcker, men de kunde inte heller ge något mera svar än, att det var en damaskros.  I närbild ser den ut så här:


Man har visst hittat ett antal damaskrosor vid olika rosinventeringar, som man inte kunnat identifiera.
Vår ros hör väl till den gruppen då. Här hos oss kallas den i alla fall för Mariehemsrosen, eftersom den fanns på gården när vi kom hit.
Mia Gröndahl, som inventerade gamla rosor på Österlen, hittade en oidentifierad ros i Vallby, som möjligen  kan vara samma ros som vår Mariehemsros.

Som andra damaskrosor så har Mariehemsrosen en underbar och mycket stark doft. Både söt och syrlig.
Den blommar från midsommar och ungefär en månad framåt.

Litet senare får busken en andra klädsel av ett par olika klematis, som också klättrar i busken. Här är det Clematis 'Piilu' som delvis blommar samtidigt som rosen.                    


Clematis 'Multiblue' blommar två gånger. Här ser man när den första blomningen just har startat.
Mariehemsrosen är då fortfarande bara i knopp. Litet senare på sommaren kommer Multiblue med blommor som är dubbla.




7 kommentarer:

  1. Vilket underbart gårdssmycke den buketten klätterväxter har blivit! Fantastiskt! Och som juvelen i kronan en alldeles egen rossort! Ett botaniskt kulturminne!

    Jag kan bara sucka hänfört och njuta!

    SvaraRadera
  2. Vilken prakt! Syns verkligen att det frodas rejält på din gård. Kombinationen är helt underbar.
    Kram/Randi

    SvaraRadera
  3. Tack!
    Ja, jag får hålla med om, att det har blivit bra - trots att det blev mest av en slump!
    Det allra bästa är nog faktiskt doften, när man passerar under blomningstiden. Lyckligtvis så växer de där vi rör oss mycket. Vi sitter ofta på trädgårdsgruppen intill busken.

    SvaraRadera
  4. Underbar är den, och så kul med en egen ros :-) Mycket snyggt med klematis i den, jag måste bli bättre på att sätta klematis i rosorna, men rosorna får iofs bli lite större först ;-)

    SvaraRadera
  5. Verkligen vackert. Ganska härligt namn Mariehemsrosen.Passar ju perfekt.Ser fram emot säsongen som kommer för att se om mina nyinköpta rosor tagit sig under vintern. Hoppas,hoppas. Kram/Fia.

    SvaraRadera
  6. Tack för era kommentarer!

    Tror faktiskt att den här rosen, skulle vara både lägre och litet mindre sammanhållen ifall den inte hade några kraftiga grenar från klätterhortensian att luta sig emot. Där jag har planterat ut rotskott från rosen, så blir de inte så här kraftiga.

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit