torsdag 1 mars 2012

Julen är väl slut?

Idag har jag varit i Ystad och uträttat ärenden hela förmiddagen. På hemvägen blev det en trevlig stund med gott fika hos vännen Randi, som har bloggen Bland Rosor och Tistlar. Hon tar så många vackra foton!


När jag kom hem var det ganska skönt väder och jag bestämde mig för att beta av litet från min "Att göra-lista"

Prioritet 1 var att plocka bort vår adventsgran, som stått på vår gårdsrundel sedan Första Advent. Fast beslysningen har i alla fall inte varit tänd sedan slutet av januari.
Granen har sett alltmera skamsen ut för var dag - eller kanske är det mest jag som gjort det!

Sedan tog jag itu med att skilja en klätterros från sin spaljé. På bilden ser man den borta på stallväggen.
Som tur är, så är Louise Odier en ros med ganska lindriga taggar, så det var inte alltför livshotande. Det gick  rätt bra, även om en del grenar bröts.
Louise Odier är en bourbonros, som ska beskäras litet om våren. Det får nog anses avklarat i och med detta!

Spaljén hade kommit i väldig obalans mot rosen, sedan jag flyttat bort en annan ros därifrån. Det hela förvärrades rejält sommaren 2010, när vi putsade om stallväggen och stackars Louise fick ligga platt på mage i ett par veckor.


Man får väl ändå säga att det är fantastiskt, att den redan året efteråt kunde blomma så här fint!
Hon behöver faktiskt en mycket större spaljé, som vi tänker bygga med tiden. Fast jag tror inte att det blir prioriterat före köksgolvet och inredningen. Nu längtar vi verkligen efter att få så klart, att vi får flytta in!


Nästa punkt på Att göra-listan var att gräva bort en stor tuva funkia från kanten av vår pyttelilla damm.
De senaste åren har den varit så omfångsrik, att bladen dolt hela vattenytan.
Funkian måste alltså bort, för vi vill ju kunna se våra grodor, salamandrar och små snokar som brukar bada där.
Precis när jag skulle gå in fick jag syn på knopparna på den efterlängtade Klosterliljan inne under vår lilla bokhäck. 
Oj, vad man gläds åt varje nytt vårtecken!


2 kommentarer:

  1. Stackars Louise, trodde aldrig du hade mod att hantera en så kär vän så grymt..."smile". Hon är verkligen en skönhet och dessutom frodig. Precis vad jag vill ha i min trädgård. Jag måste nog göra ett besök hos dig och beundra din Klosterlilja.
    Kram
    Randi

    SvaraRadera
  2. Har aldrig sett en klosterlilja i en trädgård. Det hade jag kunnat gjort idag, för jag tog en semesterdag, om avståndet varit ett annat.
    Roligt att du uppskattar mina bildspel, tack!
    Ha en skön vårhelg!
    /Anette

    SvaraRadera

Hej!

Det är alltid väldigt roligt att få kommentarer! Vill så gärna att du visar att du besökt min blogg! Tack!

Märit